morbror Jens

Hej på er,

vi har haft några till att börja med riktiga mysdagar tillsammans med Jens. Till att börja med skriver jag för att vi slutade med att smitta ner honom med kräksjuka, eller vi och vi, det var nog mest jag. Både Erik och Fredrick har klarat sig än så länge. Och Jens åkte hem igår något tilltufsad.

Men innan jag kom hem och kräktes i lördagskväll var Jens vår barnvaktshjälte. Erik var i sjunde himlen, och många lekar lektes. Och så hann vi med en liten tur till Djurgården och Wasamuseet. Erik var mest intresserad av kanonerna och jag glömde kameran, men vi hade en fin dag. Vädret har ju inte bjudit på sportlovsfint vinterväder direkt, de första dagarna sedan i december med plusgrader tror jag. Men men, man kan inte få allt. 

Förutom konvalescens efter kräkningarna och pissigt väder som sätter stopp för det mesta av utomhusaktiviteter så har vi det ganska bra. Erik springer runt och är lite rastlös kanske, men har också många uppslag på allsköns lekar och fantasier. Kanoner och sjörövare är en poppis lek just nu. Jag tror uppslaget är från en bamse-film som han fick i födelsedagspresent. Allt kan användas till kanonkulor och skjutas iväg åt alla möjliga håll. En sådär kul lek tycker mamma och pappa kanske... Det blir ju vi som får plocka upp spillrorna efteråt.

Annars är det mycket gränssättningar och uppfostringsmetoder som testas åt båda håll just nu. "Om inte du gör så gör inte jag si", om "vi inte gör datten först kan vi inte göra ditten sen" osv. Eriks största hot har blivit, "då vill jag inte leka med dig" när man tex ber honom att äta upp sin mat eller säger åt på skarpen att det är dags att gå och lägga sig. Men han vet också vilka knappar som verkligen fungerar. För en liten stund sedan när jag surade över att det var så mycket leksaker att plocka upp i köket och jag inte tyckte att hjälpen var tillräcklig så satte han sig ned och låtsades skriva ett brev "den här fick jag av min snälla mamma". Sedan tittade han upp och gav mig ett bländande leende. Jo, jag tackar. Lätt att vara sur då...


Här kommer en bild, den enda jag lyckades knäppa på Jens och Erik under den gågna helgen, samt de resterande bilderna från i julas.



Jens och Erik käkar lunch, innan det dags att åka till flygplatsen .





Mer julklapssöppning, fast nu hemma hso Sanna och Simon i Nättraby. Erik, Sanna och Stefan.
More christmas-gifts, this time with cousins Sanna and Simon in Nättraby. Erik, Sanna and Stefan.



Yngsta kusinen Simon.
Youngest cousin Simon.




Sanna testar sin röda puff. Hon verkar ganska belåten.
Sanna tries our her new sacco- She seems very pleased.



Sanna och Erik samlas kring ritbordet.
Sanna and Erik gather around the drawing table.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0