längtan och väntan

Hej kära alla,

Ja, nu är det förstås mycket fokus på bebisen som ska komma. Erik känner helt klart på sig att det börjar bli dags och har många frågor och funderingar. Imorse kom han tex på att jag inte skulle behöva vara ensam om dagarna längre, när han var på dagis och pappa på jobbet, för då skulle jag ju ha bebisen. Och vi pratar mycket om vad den kommer kunna göra och inte. Vi får tex inte ge den komjölk, för det dricker bara stora barn. Och vi kommer att vara fyra stycken i familjen istället för tre. 

Och här är lite dialog från cykelfärden hem från dagis i veckan:

Erik: Du får inte glömma bebisen sen, mamma.
Jag: Glömma? Hur då menar du?
Erik: På sjukhuset.
Jag: Du menar när jag har varit på sjukhuset och fött bebisen.
Erik: Ja.
Jag: Nej, det ska jag inte göra. Men pappa kommer kanske hem och hämtar dig, så kan ni komma och hämta bebisen och mig tillsammans. 
Erik: Då ska jag bära den.
Jag: Mmm... 

Det är så härligt att känna hans intresse, och engagemang, och det gör att jag kan slappna av lite inför oron att han bara kommer att tycka att det är sjukt svårt med konkurrensen. För det finns helt uppenbart redan en massa kärlek också. Häromdagen kom han spontant fram  och klappade magen och kramade mig och sa "Jag längtar efter bebisen, mamma!". Då bankade iaf mitt modershjärta alldeles extra.

Annars rullar dagarna på, vi förbereder hem och hus för det nya, jag städar och plockar, men tar det också ganska lugnt. V har haft fantastiskt väder sedan i helgen och har tillbringat det mesta av tiden utomhus. Igår på Eriks namnsdag var vi kvar i parken tillsammans med bästisen Elis och hans mamma till klockan var kvart i sex. Käkade glass och spelade tennis med ett strandtennisset som Erik fick i present. Det var så skönt och ungarna sprang i bar överkropp och kunde knappt få nog. Sen fick vi sätta oss på cykeln och pinna hem i ilfart för att få lite mat i magen, men rik protesterade vilt och ville bara fortsätta leka.

Och ikväll var Erik och Fredrick i båten och fiskade och gjorde knuttrick till klockan var åtta. De somnade båda snabbt vid nattningen för en stund sedan.

Så har vi då lite bilder, från fiskestunden ikväll och från en härlig dag med Karolina på Kristi Himmelsfärd.



Lite kvällsfiske under bron.
Some evening fishing under the bridge.



På picknick med Karolina vid Årstaviken. Egentligen hade vi tänkt cykla till Nackareservatet och ha en riktig skogtur, men mammas tjocka mage fick plötsligt nog och vi nöjde oss med andra sidan viken. Det var tur för det började regna efter ett tag...
Picknick with Karolina. We were aiming for a bikeride to the woods, but mommy's tummy couldn't make it, so we settled with the other side of the water. Which turned out to be a good idea, since it started raining after a while...



Här sitter hon och pustar ut. Bildkompostionen skylls på kråkan i bakgrunden som var så väldigt intresserad av vår lunchmat. Den fick ett ägg till slut, kan jag berätta.
Here she's resting after the ride. The compostion of the picture is to be blamed on the crow in the background. Very interested in our lunch and couldn't leave us alone. Got an egg and took off.



När det började regna åkte vi hem och målade tröjor. Erik målade "en maskin som gör ånga och en gubbe som inte lever utan är en staty" på sin. Den blev supersnygg!
When it started raining we went home and painted T-shirts. Erik made "a machine that makes steam and a man that's not alive but a statue" on his. It turned out awesome!



Och så var vi tvungna att göra en till bebisen också förstås. Det blev en lila gubbe.
And then we hade to make something for the baby too of course. It got to be a purple face.



Dagen därpå var vi också väldigt konstnärliga. Vi besökte Rum för barn på Kulturhuset. Ett fantastiskt ställe med kojor, böcker, verkstad, spel och en massa roliga saker att hitta. Erik har tid i verkstaden och målar bokstäver. Då gäller det att ha tungan rätt i mun.
The day after we continued in a creative mood. Visited "Room for children" at the Centre for Culture downtown. It's a great place for rainy days. Books, games, art room, storytelling - you name it. Here Erik is painting letters, in a very concentrated mood.


Till sist en liten mysbild med pappa.
And to end of the day, hugs with daddy.

Kommentarer
Postat av: Line

Fina ni, fina erik!

Vi längtar efter er!

hoppas vi ser er snart, alla fyra!

kram

ps jag jobbar hårt på sthlm här hemma, var på svenska ambassaden förra veckan och hämtade massa fina foldrar om hur fint sverige är och vilken barnomsorg det finns...

2010-05-20 @ 15:24:50
Postat av: Carl

Hej familjen! Underbar energikick att läsa om er. Verkar som att ni hade en lika skön ute-helg som jag hade! Mums att kunna sitta ute i bara t-shirt och må. Skulle man kunna lägga in en beställning på en Erik-tröja i M? (Seriöst!)

Kramar till er och kör så det ryker i helgen, för ryktet säger att något är planerat anlända då.

2010-05-20 @ 21:40:28
URL: http://www.flickr.com/photos/carlsohlberg
Postat av: Pernilla

Ja, vi kanske ska börja med gårdsförsäljning av T-tröjor här under sommaren... En idé faktiskt. Erik frå redan börja bidra till familjeekonomin, men han skulle säkert bara tycka det va roligt.

2010-05-20 @ 23:24:28
URL: http://goest.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0